XX | Hero | How Salanova conquered the world 1

Hoe Salanova® langzaam maar zeker de wereld veroverde

Het wow-effect als de krop sla uiteenvalt in tientallen gelijke blaadjes: in de twintig jaar dat Salanova® bestaat is dat nooit veranderd. Bauke van Lenteren, Specialist Marketing Convenience & Leaf bij Rijk Zwaan, vindt dat nog steeds wonderlijk. “Of ik nu op de Grüne Woche was of in online studiomeetings, het publiek was altijd verbaasd.” Door de ‘One cut, ready’-eigenschap werden processen in de keten eenvoudiger en namen zakjes met verse sla een ware vlucht.

Ontdekking van de multiblad-eigenschap

In 1995 werkte Bauke nog niet bij het groenteveredelingsbedrijf, maar het moment dat de multiblad-eigenschap werd ontdekt, is haar vaak verteld. “Twee veredelaars waren aan het scouten op het proefveld en vonden een wilde sla met heel veel blaadjes, anders dan de bekende slakrop. Zij wisten direct: dat is interessant. Snijderijen waren in opkomst, vooral in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Een krop in één keer kunnen snijden in gelijke blaadjes biedt onze klanten gemak en efficiëntie. Bovendien betekende dat een klein snijvlak en dus minimale verkleuring. Dat zij zagen wat deze sla in de toekomst voor klanten kon betekenen, is knap.”

Als een bloem zo mooi

Het inkruisen van deze unieke eigenschap in commerciële rassen duurde vervolgens nog tien jaar. De eerste multibladrassen waren groene botersla en rode boter- en eikenbladsla, die tot vier keer zoveel blaadjes hadden van dezelfde maat. Als een bloem zo mooi. “Dit waren onze boegbeelden. Salanova won in 2006 zelfs de eerste Fruit Logistica Innovation Award. Dat was een mooie erkenning van de wereldwijde groente- en fruitindustrie. Het leverde ons veel naamsbekendheid op.”

Best risicovol

Uitdagingen waren er ook. Omdat Rijk Zwaan de enige was die Salanova aanbood, was het voor telers best risicovol om voor zo’n product te kiezen. Ze maakten zich afhankelijk van één partij. “Dat hield een doorbraak in het begin tegen. Versnelling kwam er met de introductie van andere Salanova- soorten, die voortkwamen uit lollo-types met ingesneden, zachte bladeren. Nét iets anders dan multiblad-rassen, maar met dezelfde voordelen. Daarmee dienden zich meer Salanova-rassen aan, ook bij andere veredelingsbedrijven.”

Crispy variant brak door

Die Salanova Cripsy-rassen met ingesneden bladeren zorgden voor de echte doorbraak, vertelt Bauke. “Ik herinner mij de Salanovadagen in 2009 in Duitsland nog levendig, waar we rassen als de groene sweet crisp Expedition RZ en de rode sweet crisp Duplex RZ introduceerden. De goede houdbaarheid en knapperige bite maakten dat deze rassen direct gingen vliegen. Daar kwam bij dat onze Australische klanten deze sla in grotere dichtheden machinaal gingen oogsten. Een keerpunt. De markt voor deze crispy types was meteen het convenience-schap, dus vers gesneden in zakjes. Tegenwoordig komt ongeveer zeventig procent van alle Salanova’s in een zakje bij de consument terecht, de andere dertig procent als krop en Salatrio-ingrediënt.”

Een succes dankzij ketenpartners

Het succes van Salanova is volgens Bauke vooral te danken aan de nauwe samenwerking met ketenpartners, zoals telers, snijderijen en retailers. “Zo ontstond het idee van mechanisch oogsten door de goede wisselwerking tussen telers en onze Australische collega’s. En ook in Europa hielp de feedback van telers en snijderijen op Salanova-dagen en demodagen ons verder. Hoe is de vorm en kleur van het blad? Hoe knapperig is het? Wat is een goede stengeldikte? Door de open uitwisseling met klanten konden onze veredelaars de sla blijven doorontwikkelen.”

Salanova ging de wereld over

Doordat veredelaars inspeelden op die wensen, kreeg Salanova overal ter wereld voet aan de grond. Zo zorgde de machinale oogstbaarheid ervoor dat de crispy rassen in Amerika een vlucht namen. Deze knapperige typen zijn een welkome afwisseling in de omvangrijke out-of-home-markt.

In Europa heeft elk land zo zijn eigen voorkeuren. “In Frankrijk zijn botersla, bataviasla en eikenbladsla de meest verkochte slatypen. Britse supermarkten omarmden de rode botersla met zijn vele kleurscharkeringen, die in bijna elk zakje gemixte sla te vinden is. Dat is trouwens ook mijn persoonlijke favoriet, mede omdat deze zo fotogeniek is”, onthult Bauke.

Bijzonder is dat in Azië ondernemers opstonden om deze nieuwe sla te gaan telen, ook in landen waar sla geen standaardproduct is. Zij beleveren vooral restaurants in het premium segment. “Telers in Japan en Korea maken gebruik van hydrocultuur. Vooral onze aantrekkelijke multileaf-rassen doen het uitzonderlijk goed in die omstandigheden. Ook bij Salatrio – onze drie kleurige slasoorten in één krop – zetten telers steeds vaker Salanova-typen in.”

Toekomst van de nieuwe sla

Kortom, de twee veredelaars hadden het in 1995 goed gezien. Er zat toekomst in Salanova, de sla met de vele blaadjes. Toch is het veredelingsproces nooit klaar. De veredelaars van nu proberen ook weer dertig jaar vooruit te kijken. Marktpartijen hebben namelijk altijd nieuwe wensen wat betreft textuur, smaak en vorm.

Bauke: “De trend is bovendien om steeds efficiënter om te gaan met water en substraat, om geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken en zo min mogelijk afval te produceren. Onze klanten willen we blijven verrassen met rassen die inspelen op die tendens. Het wow-effect, daar doen wij het voor.”

Voor meer informatie, neem contact op met:
Contact afbeelding Johan Vis
Voor meer informatie, neem contact op met:
Johan Vis
Marketing Specialist Tomaat & Sla