XX | Hero | VI24 | News | Meer ruimte in het schap voor kleurenmix Sweet Palermo

Nieuws - 05-01-2024

Meer ruimte in het schap voor kleurenmix Sweet Palermo®

Rood, geel, oranje en donkerbruin: de Nederlandse teler Marcel van Kester teelt alle kleuren Sweet Palermo, de verrassende zoete puntpaprika. “Niet alleen de rode, maar ook de andere kleuren blinken uit in smaak. Dat blijft de kracht van het merk.” Steeds meer retailers, zoals via het Noorse bedrijf BAMA, hebben plannen voor kleurmixverpakkingen naast de rode Sweet Palermo. Marcel vertelt hoe dat zijn bedrijf ‘freshly forward’ brengt, het thema van Rijk Zwaan op de Fruit Logistica in Berlijn.

Grootste fans

Marcel heeft een passie voor smaak. Daarom koos hij er jaren geleden voor om op zijn 3 hectare grote bedrijf Red Energy in Poeldijk Sweet Palermo te gaan telen. “Ik krijg altijd positieve reacties van mijn klanten uit onder meer Nederland, Duitsland, Engeland en Denemarken. Daar doe ik het voor. Zoet, veelzijdigheid en gezond, daar worden consumenten blij van. Net als mijn kinderen van 9, 11 en 13 jaar. Dat zijn de grootste fans, want zij eten elke dag Sweet Palermo. Ook een kok hier uit de buurt komt regelmatig een tas met verschillende kleuren halen.”

Steeds vaker kleurenmix naast rode Sweet Palermo

Hij koos er bewust voor om die vier kleuren te gaan telen. “Dat maakt mijn bedrijf uniek. Diversiteit vind ik leuk en uitdagend. Bijzonder is het donkerbruine ras Chocolony RZ, met een Brixwaarde van 8,5-9,5 niet onderdoet ten opzichte van de rode, gele en oranje Sweet Palermo. De aromatische smaak van Chocolony RZ is erg verrassend."
Hoewel de rode Sweet Palermo nog steeds 89% van zijn areaal inneemt, bieden de andere kleuren Marcel kansen om te diversifiëren. “Ik bied allerlei kleurenmixen aan, op maat voor mijn klanten. Ik merk dat zij steeds vaker in zijn voor een kleurenmix naast de rode lijn, zodat consumenten meer keuze hebben. Zo groeit de schapruimte voor puntpaprika’s langzaam maar gestaag. Zoals dat de afgelopen jaren met de rode Sweet Palermo is gebeurd.”


Marcel van Kester - Eigenaar Red Energy C.V.

Fantastische combinatie van smaak en zoetheid

Ook bij BAMA, een toonaangevende retailserviceprovider uit Noorwegen, groeit het aandeel Sweet Palermo. Elisabeth Rittfeldt, Product Manager licht toe waarom. “Het is een sterk en robuust ras met een fantastische combinatie van smaak en zoetheid die vrij uniek is. De kleur is prachtig dieprood en glanzend, wat bijdraagt aan de promotie en verkoop van het product in het schap. Het formaat is ook perfect geschikt voor de twee- of driestuksverpakkingen die Noorse huishoudens graag kopen. De consument gebruikt Sweet Palermo vooral in salades, maar ook in warme gerechten zoals op barbecue, in taco’s of als gevulde paprika. Vanwege de goede ervaringen is het ons doel om voor 2024 naast de rode ook de gele en donkerbruine Sweet Palermo op de markt te brengen.”

Nieuwe rassen en goede promotie helpen zijn bedrijf vooruit

Volgens teler Marcel zijn deze marktkansen voor Sweet Palermo mede te danken aan de investeringen van Rijk Zwaan, zowel op het gebied van promotie als rassenontwikkeling.
“Ik test elk jaar nieuwe rassen. Sinds dit jaar teel ik de nieuwe rode Sweet Palermo Ramsey RZ, die resistent is tegen het tomatenbronsvlekkenvirus (TSWV). Dat is een echte verbetering. Een gezond gewas staat namelijk aan de basis van kwaliteit en smaak.”
De goede promotie van het merk waardeert hij eveneens. Hij levert daar graag een bijdrage aan. “Zo’n professionele website als www.sweetpalermo.com zou ik als teler alleen nooit kunnen ontwikkelen. Wel verzorg ik graag de paprika’s voor beurzen, presentaties en fotoshoots van Rijk Zwaan. Onze nauwe samenwerking creëert nieuwe kansen voor Sweet Palermo. Dat helpt mijn bedrijf echt vooruit.”


'Freshly Forward, from Foundation to Future' - dit is het thema dat Rijk Zwaan heeft gekozen om de uitdagingen van vandaag aan te pakken, samen met haar partners. We zullen robuuste en veerkrachtige oplossingen en inspirerende innovaties presenteren op Fruit Logistica 2024 (Hal 1.2, D-13). U bent ook van harte welkom om het Rijk Zwaan Retail Center in Berlijn te bezoeken - het eigen ervarings- en onderzoekscentrum van het bedrijf.

Sluit u aan bij Rijk Zwaan en ga 'Freshly Forward'!

Voor vragen kunt u contact opnemen met
undefined
Voor vragen kunt u contact opnemen met
Heleen van Rijn-Wassenaar
Specialist Marketing Pepper & Cucumber